عوامل_فروپاشی_خانواده_از_دیدگاه_قرآن

عوامل_فروپاشی_خانواده_از_دیدگاه_قرآن

?سوء ظن

در #زندگى مشترك زن و مرد، گاهی آنان به گمانه زنى پرداخته، بدون يقين، قضاوت ها و برخوردهاى شتاب زده ای از خود نشان می دهند و در نتيجه، روابط آنها دچار تيرگى می شود.
اين مسئله، ممكن است از جزئى ترين مسائل گرفته تا زواياى ديگر زندگى را دربرگيرد.
بدگماني زن به مرد و برعكس، معمولاً در عرصه هایی چون:
?رفت وآمدها، نوع رفتارها، غذاخوردن ها، مهمانى ها و ساير ابعاد زندگى مشترك بروز می کند.

#مسلمان همواره در مقابل حوادث و اتفاقاتى كه در زندگى اش رخ مى دهد، با روحيه اى خوش بينانه با آن برخورد مى كند و خود را موظف مى داند كه نسبت به پیرامون خویش، نظر مثبت داشته باشد و تا زمانى كه خلاف آن ثابت نشده و دلایل روشن به دست نيامده، رفتار خوش بينانه اش را ادامه دهد. قرآن كريم مؤمنان را از #سوء_ظن نسبت به افراد برحذر داشته، مى فرمايد:
? يأيهُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اجْتَنِبُواْ كَثِيرًا مِّنَ الظَّنّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنّ إِثْمٌ وَلا تجَسَّسُوا?
اى كسانى كه ايمان آورده ايد! از بسيارى از گمانه زنى ها پرهيز كنيد؛ چرا كه بعضى از گمان ها، گناه است و هرگز در كار ديگران تجسس نكنيد.

خداوند متعال براى جلوگيرى از عواقب ناشايست سوءظن، در همه عرصه ها از جمله در خانواده ها، دستورهای محکمی صادر كرده و در مورد كسانى كه به دلیل سوء ظن، به زنان پاكدامن تهمت مى زنند، به قاضیان شرع فرمان مى دهد: كسانى كه به زنان پاكدامن، نسبت هاى ناروا مى دهند، اگر چهار شاهد نياورند، بر ايشان هشتاد تازيانه بزنيد و ديگر #شهادت آنان را نپذيريد كه فاسق اند.

❌بدبینی شوهران
اگرچه مرد باید از همسرش مراقبت کند، ولی نه به حدی که به وسواسی گری منتهی شود. بعضی مردها به بیماری بدگمانی مبتلا بوده، بی دلیل نسبت به همسرانشان بدبین هستند و درباره آنان احتمال خیانت می دهند.

هر مردی که بدین بیماری خانمان سوز مبتلا شود، زندگی را بر خود و خانواده اش تلخ می کند. چنین مردی، بهانه جویی می کند، نسبت به اعمال و حرکات همسرش بدبین است و مانند سایه او را تعقیب می نماید و چون سوء ظن دارد، از در و دیوار شاهد و نشانه پیدا می کند و چیزهایی را که اصلًا دلیل خیانت نیستند، به منزله دلایل قطعی می شمارد؛ مثلاً با خود می گوید: چون با فلان مرد سلام و تعارف کرد، پس معلوم می شود که خیانتکار است. چون جوان همسایه از پشت بام به او نگاه کرد، پس معلوم می شود که خواهان یکدیگر هستند.

❌بدبینی خانم ها
در مقابل، خانم ها نیز با سوء ظن بیجا خانواده شان را در آستانه فروپاشی قرار می دهند . زنی به شورای داوری شکایت کرد و گفت: یکی از دوستانم گفت: شوهرت به خانه زنی رفت وآمد دارد. او را تعقیب کردم و دانستم که حقیقت دارد. بسیار ناراحت شدم و به خانه پدرم رفتم. اکنون از شما می خواهم که شوهر خطاکارم را تنبیه کنید.

شوهر ضمن تأیید سخنان زن، گفت: برای خرید دارو به داروخانه رفتم. ضمن خرید متوجه شدم زنی که برای خرید شیرخشک به داروخانه آمده، پولش کم است. به او کمک کردم و بعداً که فهمیدم زن بیوه و بیچاره ای است، به کمک هایم ادامه دادم. داوران پس از تحقیق متوجه حُسن نیت شوهر شدند و آنان را آشتی دادند.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.